» » فن آکسیال و شباهت آن با بال هواپیما

فن آکسیال و شباهت آن با بال هواپیما

مهندس سوری
08 شهریور 1398 | 12:47
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده اید

فن آکسیال و شباهت آن با بال هواپیما

در جمع فراوان انواع فن ها با مصارف خانگی تا صنعتی که از گوناگونی قابل توجهی در طراحی تا ساختار برخوردارهستند،فن آکسیال جایگاه قابل توجهی دارد. یک نوع فن که همراه با ساختاری هوشمندانه به خوبی می تواند خط بادی با فشاری بالا در مسیر کانال هایی طولانی ایجاد کند و یا با هدف خروج حجم قابل توجهی از هوای یک فضای بسیار بزرگ مورد استفاده قرار گیرد. عملکرد و قدرت باد خروجی از فن آکسیال به گونه‌ای است که به ندرت می‌توان این نوع از فن را در فضاهای نزدیک و یا در دسترس انسانی مشاهده کرد.



فن آکسیالفن آکسیال

چگونگی کارکرد فن آکسیال

پره های فن آکسیال را شبیه به بال هواپیما ها ساخته اند. در واقع هر دو از یک قانون ساده ی فیزیکی بهره می‌برند. قانونی که می گوید اگر بتوان شرایط فشار هوا را در دو طرف یک جسم متحرک، متغیر کرد، قابلیت تولید باد را ایجاد کرده اید. این قابلیت در هواپیما باعث پرواز شده است و در فن آکسیال موجب تولید باد با فشار بسیار بالا خواهد بود. از این رو است که از بال هواپیما تا پره ‌های پروانه‌ای فن آکسیال را به شکل ماهی واره می سازند. وقتی یک شی با شکل ماهی واره به حرکت درآید، سرعت هوا در دو طرف ماهی واره متغیر می شود. هوای موجود در یک طرف پره و یا بال هواپیما زودتر از سمت دیگر آن به سمت انتهای پره و یا بال حرکت می کند. این اختلاف در سرعت حرکت هوا در دو سمت اجسام ماهی واره ی متحرک موجب ایجاد اختلاف در خلق نیروهای دینامیکی و استاتیکی در سمت جسم می باشد. این یعنی اختلاف فشار و تولید باد و یا ایجاد قدرت بالارونده و در نهایت پرواز.


در فن آکسیال هوای بالای پره های ماهی واره به واسطه ی افت فشار استاتیک به سمت داخل فن کشیده می شوند. در فن اکسیال به جهت هدایت مناسب هوای تولید شده از تجهیزی با نام مانتینگ پلیت استفاده می‌شود که شبیه به یک شیپور برعکس توانایی هدایت باد تولید شده توسط پره های فن آکسیال را تامین می نماید.


روش های گوناگون در نحوه ی نصب فن آکسیال

به جهت استقرار فن آکسیال از تجهیزاتی با نام گارد استقرار بهره می‌برند. این گارد در مرکز سینی استقرار قرار دارد که یک روزنه ی کوچک میان فن و دهانه ی شیپوری برقرار خواهد کرد. در انواع دیگر استقرار فن آکسیال، استفاده از یک دیافراگم معمولی در حد فاصل فن تا خروجی دهانه ی شیپوری متداول می باشد. به هر صورت انواع روش های استقرار فن آکسیال در کارکرد مطلوب آن تاثیرگذار خواهد بود. نحوه ی نصب گاها با توجه به محدودیت های فضایی انتخاب می شود.


فن آکسیالنصب فن آکسیال

ملاحظات در نصب فن آکسیال

در نصب فن اکسیال از آنجا که این فن مصارف صنعتی دارد باید موارد ایمنی به درستی لحاظ شود. یکی از این موارد، رعایت حد فاصله ی خروجی فن از محل انسداد (دیواره) می باشد که این مقدار باید حداقل به اندازه ی یک سوم قطر فن باشد.در یک بیان ساده تر حداقل فاصله از دیواره و یا هر مانع در مقابل خروجی فن باید کمتر از یک سوم قطر فن نباشد. عدم رعایت این شرایط در کارکرد مطلوب فن آکسیال تاثیر منفی خواهد گذاشت. شرایط نصب در ورودی محفظه و یا خروجی محفظه بسته به شرایط کاری، نوع خنک کنندگی و یا هدف تهویه انتخاب خواهد شد. در کل هرچه فشار سیستم بیشتر باشد، انتظار سر و صدای بیشتری از فن آکسیال خواهد بود.

اگرچه می توان فن آکسیال را به هر دو روش نصب مکنده و یا دمنده مورد بهره برداری قرار داد. اما در حالت عادی عمده موارد استفاده در نصب به روش مکنده می باشد. شرکت کولاک فن با توجه به مهارت های تخصصی در طراحی تا مشاوره در نصب و راه اندازی کلیه ی سیستم های تهویه مطبوع به خوبی می تواند شما را در زمینه ی کارکرد تا انتخاب انواع فن آکسیال راهنمایی نماید. این شرکت توانایی فعالیت مستمر و حرفه ای در سطح بسیاری از شهرهای ایران از جمله تهران، اصفهان، مشهد و...را دارد. 

منبع :
http://koolakfan.com

کلید واژه ها :
فن آکسیال
دسته بندی :  مقالات
به کانال رسمی ایران هواساز در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام ایران هواساز