» » تاریخچه هواکش از استخراج معادن تا موتورخانه کشتی های قدیمی

تاریخچه هواکش از استخراج معادن تا موتورخانه کشتی های قدیمی

مهندس سوری
16 شهریور 1398 | 07:09
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده اید

تاریخچه هواکش، از استخراج معادن تا موتورخانه کشتی های قدیمی 

هر تجهیزی که بشر می سازد، به طور یقین در مسیر اختراعی تا تکاملی در اختیار مصرف‌کنندگان امروزی قرار گرفته است. گاها پیش می آید که در جریان استفاده از تجهیز ساده تا پیچیده به اختراع و ابداع اولیه ی آن اندیشیده باشیم؛ اما در زندگی روزمره، برخی از تجهیزات مورد استفاده ی ما آنچنان در بطن روزمرگی‌های زندگی حل شده اند که گویی قسمتی همیشگی از زندگی بشر بوده اند. اینجاست که هرگز متوجه ی تاریخچه ی اختراع تا تکامل این تجهیزات نیستیم. یکی از همین تجهیزات حل شده در زندگی روزمره ی ما، انواع هواکش ها هستند. هواکش قطعاً یک اختراع مدرن امروزی است و احتمالا قدمت آن به هزاران سال پیش باز نگردد؛ اما تاریخچه هواکش چیزی نیست که به این سادگی ها توجه افراد عادی را به سمت و سوی خود بکشاند.


حالا که در این مقاله ی کوتاه همراه ما شده اید، می خواهیم شما را با تاریخچه هواکش آشنا کنیم. اینکه این تجهیز ساده و آشنای امروزی چگونه در جریان یک ابداع تاریخی در مسیر تکامل قرار گرفته تا به شکل و شمایل متنوع دنیای امروز در اختیار ما قرار بگیرد.

تاریخچه هواکش 

تاریخچه هواکش


تهویه معادن و آغاز تاریخچه هواکش

احتمالاً در دنیای قدیم، یعنی همین چند قرن اخیر، معادن تنها نهاد های بزرگ صنعتی محسوب می شدند. تونل هایی که در دل کوه ها و یا اعماق زمین حفر می شدند تا بتوان از این طریق منابع غنی معدنی را استخراج نمود. وجود دالان‌های عمیق، نشت گاز های زیرزمینی، گرمای محیط و... نیاز به تعریف یک سیستم تهویه ی کارآمد را در معادن آن روزها و حتی این روزها اجباری می کند. موضوعی که برای اولین بار در سال ۱۵۵۶ توسط گرگ پاور با ابداع یک فن سانتریفیوژ ابداعی مطرح می‌شود و این آغاز تاریخچه هواکش با تعریف امروزی است.

البته معلوم نیست که چرا در فاصله ی زمانی ابداع تا استفاده ی فراگیر این تجهیز، یک فاصله ی زمانی ۳۰۰ ساله وجود دارد. چرا که اختراع رسمی هواکش های امروزی همراه با ساخت اولین فن سانتریفیوژ مهندسی شده در سال ۱۸۱۵ توسط مخترعی انگلیسی با نام مارکی دچانبن صورت گرفته است.

تاریخچه هواکش

تاریخچه هواکش در مسیر دیگر صنایع

از سال ۱۸۲۷ بود که مخترعین خلاقی مانند ادوین استیونز آمریکایی متوجه ی کاربرد هواکشها در دیگر صنایع شدند. زمانی که برای اولین بار در تاریخچه هواکش یک نمونه ی ابتدایی آن برای خنک کردن دیگبخار یک کشتی آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت.

تاریخچه هواکش

انواع هواکش


اختراع فن گریز از مرکز در تاریخچه هواکش به سال ۱۸۳۲ باز می گردد. در این سال یک مهندس نظامی اهل روس با نام الکساندر سابلوکوف طرح یک فن گریز از مرکز را برای کشتی‌های نظامی روسی طراحی و استفاده نمود.


احتمالاً یکی از بزرگترین نقاط عطف در تاریخچه هواکش در زمان اختراع فنGuibal در سال ۱۸۶۲ و توسط یک مهندس فرانسوی با نامGuibal می باشد. فنGuibal همراه با نگرش های امروزی، تنها ساختار فنی می باشد که در معادن دنیای امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.


آنچه مشخص است در تاریخچه هواکش خیلی شاهد تحولات بنیادین نیستیم و این تجهیز ساده از همان ابتدای اختراع خود ساده باقی مانده است و خیلی دچار تغییرات و یا طرح های نوین تری نبوده است. گویی همان ابداعات اولیه در تاریخچه هواکش انتخاب بهترین روش ها در ساخت انواع هواکش بوده است.



اما این تجهیز ساده توانسته است در تکمیل تجهیزات بسیار پیچیده و توانمند دنیای امروزبسیار تاثیر گذار باشد. انواع سیستم های هواساز، چیلرها، پکیج ها و ... به نوعی از ساختار هایی شبیه به هواکش در تکمیل پروسه فعالیت های خود بهره میبرند. تاریخچه هواکش با ابداع سیستم های یکپارچه با هدف تهویه مطبوع در مسیر کاملا متفاوتی قرار گرفته است. مسیری که موجب می شود تا هواکش ها در تکمیل دیگر تجهیزات مورد استفاده قرار گیرند. 


شرکت کولاک فن با توجه به مهارت های تخصصی در طراحی تا مشاوره در نصب و راه اندازی کلیه ی سیستم های تهویه مطبوع در فضایی حرفه ای آمادگی مشاوره تا انتخاب انواع هواکش را برای مشتریان خود در سطح کشور دارا می باشد.  این شرکت توانایی فعالیت مستمر و حرفه ای در سطح بسیاری از شهر های ایران از جمله تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، یاسوج، بندرعباس، بوشهر، کیش، قشم، کرمان، مازندران، ساری، گرگان و... را خواهد داشت. 

دسته بندی :  مقالات
به کانال رسمی ایران هواساز در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام ایران هواساز