» » فن آکسیال در مقابل فن سانتریفیوژ

فن آکسیال در مقابل فن سانتریفیوژ

مهندس سوری
19 شهریور 1398 | 12:36
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده اید

فن آکسیال در مقابل فن سانتریفیوژ

از بین طیف گسترده در انواع طرح ها در ساختار فن های امروزی، دو نوع فن آکسیال و فن سانتریفیوژ جایگاه ویژه‌ای دارند. دو فن با کاربردهای فراوان و در عین حال ساختاری ساده و قیمتی مناسب. اگرچه فن آکسیال و فن سانتریفیوژ دارای شباهت هایی هستند؛ اما به دلیل تفاوت های آشکار آنها است که این دو فن از یکدیگر متمایز شده اند و برای هر کدام جایگاه ویژه‌ای در جمع فن ها باز شده است.


از آنجا که هر دو فن آکسیال و فن سانتریفیوژ دارای کاربردهای بسیار در سطح وسیعی از صنایع می باشند؛ لذا مقایسه ی شباهت ها تا تفاوت‌های ساختاری این دو فن می تواند برای بسیاری از فعالان صنعتی مفید واقع بشود. از این رو در بیانی ساده و مختصر به تشریح ویژگی ها، تفاوت ها و کارکردهای دو فن آکسیال و سانتریفیوژ خواهیم پرداخت.


تفاوت فن آکسیال و فن سانتریفیوژ 

فن های آکسیال و سانتریفیوژ


مختصری در باب فن آکسیال

فن آکسیال یک نوع فن با هدف مکیدن هوای داخل فضاهای بسته می باشد. فن آکسیال را همراه با طرح‌های گوناگون در پره ها می سازند. طرح‌هایی همچون پره های پدالی شکل، دالی شکل و زاویه متغیر.


اگرچه اصول کارکرد فن آکسیال در مکیدن هوا می باشد؛ اما می توان از آن در تکمیل فرآیند تهویه ی هواسازها استفاده کرد. در مواردی که باید هوا در یک سیکل بچرخد نیز کارایی دارد. از فن آکسیال در سرمایش کندانسورها و فن‌های سردخانه‌ای نیز استفاده می‌شود. در فن آکسیال پره ها حول محور می چرخند. در این حالت، هوا در جهتی به موازات محور به سمت داخل فن کشیده شده و سپس همراه با فشار بالا از سمت دیگر فن خارج خواهد شد.

تفاوت فن آکسیال و فن سانتریفیوژ

فن آکسیال


مختصری در باب فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ را با نام فن قفس سنجابی نیز می شناسند. این فن برای اولین بار به سال ۱۸۳۲ و توسط یک ستوان ارتش روسیه ابداع شد. فن سانتریفیوژ در جابه جایی گازها در فضاهای بسته کارایی بالایی دارد. از انواع فن سانتریفیوژ می‌توان به مدل پروانه مایل به جلو، پروانه مایل به عقب، رادیال و درون خطی اشاره کرد.

در فن سانتریفیوژ درست عکس فن آکسیال جریان باد تولید شده بر محور دمنده عمود است. از این رو این فن توانایی تولید باد با فشار بالا؛ اما سرعت جریان کم را دارا میباشد.


تفاوت فن آکسیال و فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ


مقایسه در کارکرد فن آکسیال و فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ در تولید فشار بالای باد بسیار موفق است و می تواند در خروجی خود حجم بسیار بالایی از هوا را داشته باشد. از این رو به جهت کاربردهای پرفشار مناسب است. لکن این فشار بالای باد را همراه با یک سرعت به نسبت پایین تولید میکند. از این رو از فن سانتریفیوژ به جهت مصارفی مانند خنک سازی محیط ها استفاده نمی شود. از جمله مصارف عمده در فن سانتریفیوژ می توان به استفاده در  تهویه ی مطبوع سیستم ها با هدف خشک سازی اشاره کرد. از آنجا که تمامی قسمت های متحرک در داخل محفظه قرار دارند، به خوبی می توان از فن سانتریفیوژ با هدف فیلتراسیون بهره برد. این کاربرد انواع فن سانتریفیوژ را کاملا مناسب به جهت انواع هواساز های هایژنیک خواهد کرد؛ اما فن آکسیال توان تولید حجم بالایی از باد در کنار فشار پایین را دارد. از این رو در کارکردهای عمومی بسیار مفید خواهند بود. عمده کارکرد فن آکسیال در خنک سازی محیط های بزرگ و یا تکمیل پروسه ی هواسازها می باشد.


شرکت کولاک فن با توجه به مهارت های تخصصی طراحی تا مشاوره در نصب و راه اندازی کلیه ی سیستم های تهویه مطبوع آمادگی انجام هر گونه سفارش در زمینه ی طراحی تا تولید انواع فن آکسیال و فن سانتریفیوژ را دارا می باشد. محدوده ی فعالیت شرکت کولاک فن بسیار گسترده و در ابعاد کشوری بوده و این شرکت توانایی فعالیت مستمر و حرفه ای در سطح بسیاری از شهر های ایران از جمله تهران، اصفهان، مشهد و... را خواهد داشت. 

منبع :
koolakfan.com
کلید واژه ها :
فن آکسیال فن سانتریفیوژ
دسته بندی :  مقالات
به کانال رسمی ایران هواساز در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام ایران هواساز