» » اگزاست فن از نگهداری تا تعمیرات

اگزاست فن از نگهداری تا تعمیرات

مهندس سوری
19 شهریور 1398 | 02:30
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده اید

اگزاست فن از نگهداری تا تعمیرات

اگزاست فن، از نگهداری و تعمیرات

هواکش های صنعتی تا خانگی به مانند اگزاست فن، از جمله تجهیزات صنعتی با شرایط کارکرد دوار می باشند. به مانند هر قطعه ی مکانیکی این تجهیزات نیز دچار فرسایش خواهند شد و یا اینکه بر اثر کارکرد سرعت بالایی که دارند، دائماً در مسیر خرابی های گوناگون قرار خواهند گرفت. از طرفی احتمال برخورد هر قطعه ی جامد خارجی با سرعت بسیار بالای پره های اگزاست فن می‌تواند این تجهیز را در مسیر خرابی های متنوعی قرار بدهد. از این رو برای هر کسی که به نوعی در یک فضای صنعتی مسئول تعمیر و نگهداری تمامی سیستمهای تهویه مطبوع می باشد، دانستن اطلاع کافی از اصول تعمیر تا نگهداری انواع فن، خصوصا اگزاست فن الزامی خواهد بود.

اگزاست فن از نگهداری تا تعمیرات

تعمیر و نگهداری اگزاست فن


اصول نگهداری در بازرسی‌های اولیه

اگزاست فن نیز به مانند هر تجهیز مکانیکی در مونتاژ چندین قطعه تولید شده است. از طرفی مدلهای گوناگون در خط تولید یک کارخانه می تواند قطعات متنوعی را شامل بشود. از این رو ثبت دقیق شماره سریال دستگاه تا مدل مربوطه در تامین قطعات درست یدکی تجهیز بسیار سودمند خواهد بود.


تمامی تجهیزات مکانیکی از جمله اگزاست فن ها دارای اطلاعات مندرج در پلاک خواهند بود. این پلاک باید همواره تمیز و در دسترس باشد تا بتوان از روی آن به مشخصات کلی اگزاست فن دسترسی پیدا کرد. باید برنامه ای تعریف شده به جهت بازرسی های دوره ای تعریف شده باشد. از طرفی بایستی هرگونه عملیات سرویس و تعمیر اگزاست فن ثبت شود تا در آینده از جوانب کار انجام شده بر آن اطلاعات کافی وجود داشته باشد.


نگهداری اگزاست فن همراه با نظافت و تمیزکاری

جابه جایی حجم بسیار زیاد هوا باعث می شود تا پره‌های اگزاست فن همواره در مسیر گرد و خاک و ذرات معلق در هوا باشد. این ذرات در درازمدت به شکل یک جرم سنگین بر پره های اگزاست فن خواهند نشست. این جرم مازاد، علاوه بر آلوده کردن هوای خارج شده از اگزاست فن، موجب کاهش کارآیی و حتی خرابی آن، به دنبال به هم خوردن بالانس چرخ فن خواهد شد. از این رو تمیز بودن پره های اگزاست فن و انواع فن ها یک امر الزامی است.


بازدید تا تعمیر و نصب یاتاقان ها

یاتاقان ها در انواع فن همواره در معرض خرابیهستند. در زمان تعویض، ضرورت دارد که یاتاقان خریداری شده به مانند نوع اصلی و باکیفیت بالا باشد. در نگهداری یاتاقانها نکات زیر الزامی است:

  • روغنکاری کافی و مداوم
  • انتخاب روغن مناسب
  • جلوگیری از نشست گرد و خاک
  • جلوگیری از در معرض بودن گرما یا تشعشعات گرمایی
  • جلوگیری از بار اضافی بر روی فن ناشی از کشش ناصحیح تسمه، ناهمترازی، بالانس نبودن و...
  • جلوگیری از کارکرد فن در سرعت های بالاتر از حد تعریف شده

کوپلینگ ها در اگزاست فن

کوپلینگ خوب در حالت نصب خوب به مدت طولانی کار خواهد کرد. هم محور نبودن کوپلینگ عامل اصلی در خرابی آن است. در نگهداری اگزاست فن همواره باید هم تراز بودن دو نیمه ی کوپلینگ مورد بررسی قرار گیرد.


لنگ گیری و روانکاری مداوم پروانه ی اگزاست فن در درازمدت باعث افزایش طول عمر مفید فن خواهد بود. روانکاری نباید از حد مجازی بیشتر بشود و به جهت دستیابی به یک لنگ گیری اصولی باید از ابزار های تخصصی در این زمینه بهره ببرید. 


بسیاری از اصول تعمیر و نگهداری یک اگزاست فن را می توان به سادگی و با اندک مهارت فنی به انجام رسانید. اما به جهت تعمیرات تخصصی مشاوره تا یاری جستن از شرکت های متخصص در این زمینه الزامی خواهد بود. 


شرکت کولاک فن با توجه به مهارت های تخصصی طراحی تا مشاوره در نصب و راه اندازی کلیه ی سیستم های تهویه مطبوع آمادگی انجام هر گونه سفارش در زمینه ی طراحی تا تولید در کنار تعمیر و نگهداری انواع اگزاست فن را دارا می باشد. 


کولاک فن می تواند در کنار خدمات فروش خود در زمینه ی آموزش تعمیر و نگهداری انواع فن و تجهیزات آن عملکرد مطلوبی داشته باشد. 


محدوده ی فعالیت شرکت کولاک فن بسیار گسترده و در ابعاد کشوری بوده تا جائیکه این شرکت توانایی فعالیت مستمر و حرفه ای در تمامی استان های ایران از جمله فارس، اصفهان، خراسان، هرمزگان  و... را خواهد داشت.

دسته بندی :  مقالات
به کانال رسمی ایران هواساز در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام ایران هواساز